Reputacja – wielki kapitał marki

Opublikowano: 27-08-2018


Reputacja w biznesie, a więc i w pracy nad marką, jest wszystkim. W budowaniu swojej osobistej reputacji nie chodzi o to, by być rozpoznawalnym (to też, ale…) chodzi o to, by Twój odbiorca miał swój zdefiniowany, jasny, emocjonalny, a w tych emocjach maksymalnie pozytywny stosunek do Ciebie, Twojej oferty i wszystkich aspektów Twojej obecności na rynku.

Reputacja a wizerunek

Dziś, gdy marketing rekomendacyjny, marketing szeptany i inne formy bezpośredniego oddziaływania marketingowego rozwijają się najszybciej, to właśnie bitwa na opinie, reputację, rozgłos i pamięć przynosi wymierne efekty biznesowe. Skoro zaś tym, co najcenniejsze w marce nie jest wcale jej rola funkcjonalna ale wizerunek i obietnica, reputacja jest tym, co decyduje o „być albo nie być” marki.

Kapitał reputacji

Reputacja to najwazniejszy kapitał firmy (marki osobistej także).

Miarą kapitału, jaki udało Ci się zgromadzić, jest to, czy jesteś pierwszym wyborem, czy klient podejmie decyzję o poczekaniu na Ciebie, gdy akurat nie możesz wykonać zlecenia. Także liczne powroty po kolejne usługi, często chęć wejścia w bliższą relację biznesową.

W biznesie, w przeciwieństwie do show biznesu, liczy się tylko dobra reputacja. Spadek reputacji zazwyczaj oznacza ogromne kłopoty w biznesie a najczęściej także i upadek, zniszczenie marki.

Zarządzanie reputacją

Budujesz swoją reputację m.in. poprzez wykorzystanie rozpoznawalności. W głowie Twojego klienta i każdego potencjalnego odbiorcy na zasłyszaną nazwę Twojej marki, musi się pojawić zbiór skojarzeń, w jaki zarówno Ty jak i on postrzegacie swoją markę. I nad tym zbiorem skojarzeń musisz popracować, odpowiednio go ułożyć a potem wypromować.

Reputację buduje nie tylko oferta i obsługa klienta

Reputację budujemy a następnie mądrze nią zarządzamy wobec każdego, z kim mamy kontakt. To nie tylko klient, to też partnerzy biznesowi, współpracownicy, dostawcy a nawet kurier odbierający od nas paczki do wysłania. To całokształt tego, co robimy na rynku, każde publiczne wystąpienie, akcja charytatywna, pomoc okolicznościowa, sposób, w jaki rozmawiamy przez telefon i nawiązujemy kontakty na Facebooku.

I pamiętajmy o jednej zasadzie: PR nie zadziała, jeśli deklarowane wartości marki nie pokryją się z jej reputacją w oczach ogółu. Budując biznes, równolegle buduj reputację. Inaczej REPUTACJA zamieni się w miecz obosieczny, od którego możesz zginąć.

Jeśli podoba Ci się ten post lub sądzisz, że może być istotny także dla innych, polub, skomentuj lub udostępnij 🙂 Wielkie dzięki 🙂

Udostępnij: