Jak zacząć się promować w internecie? Pytania na start…

Opublikowano: 10-09-2018


Jak zacząć???

To najczęstsze pytanie jakie mi zadajecie w prywatnych wiadomościach. Oto moja podpowiedź: roboczy zestaw spraw do przemyślenia i opracowania na start. Najważniejsze – nie zaczynaj od założenia strony lecz działaj strategicznie!

Cele?

Co chcemy osiągnąć? Czy chodzi o zbudowanie tożsamości* marki? Rozpoznawalności? Czy chodzi o prezentacje marketingowe, nastawione na sprzedaż?
Nie zawsze odpowiedź brzmi „i jedno, i drugie”, bo to zależy:
– czy startujemy zupełnie od zera, nasza marka jest nowo powołana do życia, czy też ma pewną historię, ale mało o niej lub nic w necie,
– czym jest nasza marka (czy to jest produkt – usługa – marka firmowa – nasza marka osobista),
Prawie zawsze chodzi – w końcowym rezultacie – o sprzedaż, ale… inny jest zestaw działań informacyjnych i budujących wizerunek marki a inny, gdy chcemy ją sprzedać jako produkt / usługę.

Komu?

„Wszystkim”? Nie, taka grupa nie istnieje, nawet gdy jest się np. dietetykiem, trenerem personalnym, kosmetyczką czy agentem ubezpieczeniowym (czyli posiadaczem szerokiej grupy odbiorców). Zdefiniuj do kogo chcesz trafić i wybierz jedną, maks. dwie-trzy grupy. W pytaniu „komu” mieści się też kwestia rozpoznania ich potrzeb, bo to Twój przyszły „wsad” do informacji, które podasz o swojej marce w necie (komu jakie korzyści, jaki zestaw usług, ew. jakie ceny).

Podana lista nie wyczerpuje spraw do załatwienia na start, raczej podaje tylko najważniejsze. Kompletny i wyczerpywalny temat zestaw nie istnieje, bo każda marka to indywidulany byt, który wymaga także indywidualnego podejścia. Oprócz tego „must”, który podaję, dla każdej z nich trzeba dopracować to, co dla niej unikalne.

Co powiedzieć?

Spróbuj jednym zdaniem scharakteryzować swoją markę. Gdy już to masz w takiej wersji, że i Tobie i znajomym (badanie opinii) się podoba, to znak, że posiadasz główny przekaz marki, najważniejszą rzecz do zakomunikowania innym. Czeka Cię jeszcze rozpisanie na szczegóły, i pamiętaj, że różne szczegóły będą interesować różne grupy odbiorców.

Taktyka działań, czyli porządek

Więc rozpiszmy, co konkretnie której grupie, w jakiej kolejności i za pomocą jakich narzędzi (strona, blog, SEO, adwordsy, które social media itp.). Działania taktyczne to clue całej historii z promocją. Możemy skupić się na szczegółach, czyli co, gdzie, kiedy – precyzyjnie. Rozpisany PLAN to nie to samo co pójście na żywioł, a pójście na żywioł to wróg dobrej promocji.

PLAN dobrze jest skonsultować ze specjalistą. Jeśli nie chcesz wydawać kasy na agencję reklamową / interaktywną / piarową, zainwestuj tylko w opinię (lub ewentualnie audyt) specjalisty. Wydane na to środki się zwrócą.

*Tożsamość marki – zestaw cech, które nadajemy marce, które mają ją wyróżnić na rynku

I na koniec prośba: jeśli w moim poście znalazłeś wartość dla siebie i oceniasz, że może być istotny także dla innych, proszę zalajkuj, skomentuj i udostępnij. Będzie mi bardzo miło, dziękuję 🙂

Udostępnij: