Czym jest marka osobista? I jak sprawdzić, czy już ją masz?

Opublikowano: 04-05-2021


Czym jest marka osobista? Czy to lepsza wersja siebie, którą podziwiają inni? Charyzma, która inspiruje innych i pociąga ich za Tobą? A może po prostu umiejętność „sprzedania” siebie oraz swoich usług? Przyjrzyjmy się, czym w teorii i w praktyce jest marka osobista.

Na początek szybkie zadanie: Wypisz 5-10 osób, które według Ciebie są mocną marką osobistą.

Czy mocna marka osobista zarezerwowana jest tylko dla topowych ekspertów w danej dziedzinie? Czy też krawcowa z Twojego osiedla. albo właściciel małego warzywniaka za rogiem, mogą być postrzegani w otoczeniu jako „marki”? Żeby odpowiedzieć na to pytanie, zastanówmy się, czym w ogóle jest marka osobista.

Czym jest marka osobista? To Ty w oczach otoczenia

Najprościej mówiąc, marka osobista to całość obrazu, jaki ktoś odbiera podczas kontaktu z Tobą. W rezultacie przekłada się to na, jak ta osoba Cię ocenia. Element oceny jest tu najwyższy – bez tego nie możesz zostać „marką”. Czy jesteś nią, czy nie, o tym decyduje opinia innych.

Można też powiedzieć, że markę osobistą tworzy zespół cech, które nadają Ci – konieczną dla marki – charakterystyczną indywidualność i oryginalność. Na poziomie tak osobistym, jak i zawodowym. Oba te obszary wzajemnie się uzupełniają, choć pojęcie marki osobistej najczęściej odnosimy do życia zawodowego i aktywnego kreowania kariery czy życia publicznego.

Im więcej ludzi będziesz swą marką przyciągać, tym bardziej Twój biznes i Twój wizerunek na tym skorzystają. Stąd dziś marka osobista to „must” dla tych, którzy żyją zawodowo, nie boją się słowa „rozpoznawalność” i są głodni (różnie definiowanego) sukcesu.

Ćwiczenie: Jak inni widzą Twoją markę osobistą?

Często podczas konsultacji dotyczących marki osobistej słyszę pytanie, jak można się dowiedzieć, co myślą o Tobie inni? Zacznij od aktywnego słuchania, pytania i wyciągania wniosków.

  1. Zapytaj znajomych, przyjaciół, rodzinę o to, jakie są Twoje mocne strony? Co w Tobie cenią? Czy posiadasz wyjątkowe umiejętności, cechy, które wyróżniają Cię spośród innych osób?
  2. Jeśli klienci wystawili Ci referencje lub opinie w internecie, sprawdź, na co zwrócili w nich uwagę. Które Twoje kompetencje, umiejętności, cechy charakteru i osobowości były dla nich ważne i sprawiły, że cieszysz się ich szacunkiem, absolutnym zaufaniem, renomą, dobrą reputacją?
  3. Przy okazji rozmowy z klientem zapytaj, co najbardziej ceni we współpracy z Tobą? Dlaczego wybrał właśnie Ciebie?
  4. Z jakimi tematami i w jakich sytuacjach klienci do Ciebie przychodzą? Co wtedy mówią? Czy komunikują, że chcieliby pracować właśnie z Tobą? A jeśli tak, które Twoje walory o tym zadecydowały?

Na pewno wyłowisz powtarzające się sformułowania. Coś, co dla Ciebie jest oczywistością lub np. nawet w sobie tego nie dostrzegasz, dla innych może być unikalną wartością i powodem do współpracy.

Do zgromadzenia anonimowych opinii o Twoich mocnych i słabych stronach możesz też wykorzystać test 360° Reach™. Jest to jedno z bardzo użytecznych narzędzi do budowy marki osobistej.

Z marką osobistą jest jak z przyjaciółmi

Codziennie spotykasz różnych ludzi. Część z nich zostaje Twoimi przyjaciółmi. Dzieje się tak, gdy m.in.:

  • poznana osoba ocenia znajomość z Tobą jako cenną, unikalną, niezastępowalną,
  • chce być z Tobą w ciągłym kontakcie, który odczuwa jako przyjemność,
  • oczekuje też korzyści (wartości), dostrzega je i docenia.

Podobne elementy decydują o tym, że jesteś dla kogoś marką osobistą. Zobaczmy to na przykładach. Kto przychodzi Ci na myśl na hasło:

  • Złota rączka? Oczywiście niezastąpiony pan Tomek (rozrywany i długie terminy, ale nie szkodzi, poczekam).
  • Najlepsze owoce i warzywa? Tylko pani Maria i jej warzywniak za rogiem (zawsze świeże warzywa. Jak ona to robi?)
  • Strona internetowa dla firmy? Koniecznie Adam – świetny grafik komputerowy (piękną stronę nam zrobił, na czas i jak śmiga!).

To wszystko są marki osobiste stworzone na miarę chęci, możliwości i świadomości procesu personal brandingu. Mają pomysł na siebie i plan działania. By zaistnieć lokalnie, to w zupełności wystarczy. Marka lokalna zmienia rzeczywistość i ludzi dookoła siebie.

Budowa marki osobistej – jak sprawdzić, czy masz już markę osobistą?

Załóżmy, że jesteś księgową i pracujesz na własny rachunek. Świadczysz usługi dla osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Masz stałych klientów, co jakiś czas przychodzą do Ciebie nowi. Czy w ich oczach masz już zbudowaną rozpoznawalność marki osobistej? Zadaj sobie trzy pytania:

  • Skąd pozyskujesz nowych klientów?

Reklamujesz się w lokalnej gazecie, a może klienci przychodzą do Ciebie z polecenia? Jeśli z polecenia, drążymy dalej.

  • W jaki sposób klienci Cię polecają?

Czy po prostu przekazują kontakt do Ciebie swoim znajomym poszukującym usług księgowych? Jeśli tak to wygląda, nie przybliża Cię to do dobrze zbudowanej marki.

  • Czy klienci udostępniają kontakt do Ciebie wraz z mocną rekomendacją?

„Jeśli szukasz księgowej, to tylko Pani Marzena!” I tu następuje zbiór argumentów, dlaczego pan X rekomenduje panu Y nawiązanie współpracy z Tobą, a nie z innym księgowym.

Ten zbiór argumentów, który pojawia się w rekomendacji, zawiera unikalne wartości Twojej marki, właściwe tylko jej. Jeśli Twoi klienci potrafią je wymienić, zarekomendować z pełnym przekonaniem i informacją, iż nie wyobrażają sobie współpracy z nikim innym, możesz mieć poczucie, że jesteś na właściwej drodze w budowaniu własnej marki osobistej.

Jak zbudować silną markę osobistą?

Silna marka osobista z reguły nie poprzestaje na lokalnym działaniu. Często chce więcej. Ma plan rozwoju, który konsekwentnie realizuje, i którego efekty są dość szybko publicznie widoczne.

To są marki, które mają szansę – i najczęściej chcą, stawiają to sobie za cel – zmieniać świat. Nie każdy temu sprosta, bo siła determinacji to coś, co nas różni. Markami o bardzo szerokim, nawet globalnym zasięgu, zostają nieliczni. I to jest OK. Nie wszyscy muszą. Marka osobista jest dla każdego, silna marka osobista niekoniecznie.

Silna marka osobista wie, dokąd podąża, zalicza kamienie milowe kariery i rozwoju, daje swoim odbiorcom wartość i cieszy się ich lojalnością. Za silną marką klient pójdzie wszędzie, nie tylko do nieba, ale i do piekła.

Jeśli chcesz być marką, warto być właśnie taką, która przenosi góry i kreuje świat. Jak to zrobić?

  1. Zacznij od określenia konkretnej wizji – celu, do którego dążysz.
  2. Wyznacz drogę do tego celu: jakie działania i kiedy musisz podjąć.
  3. Konsekwentnie realizuj obraną strategię.

Realizując te trzy elementy, szybko odczujesz w swoim życiu zmianę. Kreowanie i budowanie marki osobistej to proces. Im lepiej go zaplanujesz, tym większe szanse na zbudowanie trwałej, silnej marki osobistej, która przy okazji stanie się dźwignią Twojego biznesu.

Czym zatem jest silna marka osobista? To m.in. osobowość, która poprzez swoje działania inspiruje i wywiera silny wpływ na innych. Często ma charyzmę i dużą siłę przekazu. Ale nie myl jej, proszę, ze skuteczną sprzedażą usług. Można dobrze sprzedawać i nie być mocną marką. Sprzedaż to korzyść uboczna uroku, jaki silna marka roztacza wokół siebie na rynku

Zdjęcie: pixabay.com
Udostępnij:
1. Jak zbudować własną mocną markę osobistą?

Pracujesz na swoje nazwisko? Budujesz własną markę? Zwróć się o pomoc do Mentora Marki. Mentoring marki to wsparcie doświadczonego mentora w procesie budowy marki, jej reputacji, wizerunku, rozpoznawalności i sukcesu.

2. W czym pomoże ci Mentor Marki?

Z Mentorem Marki zbudujesz markę osobistą i biznesową. Pomoże Ci zaplanować proces jej budowy pod twoje możliwości i zasoby, przeprowadzi przez proces, wesprze w decyzjach i działaniach, wskaże możliwości rozwoju marki.

3. Kim jest Mentor Marki?

Dorota Anna Wróblewska – specjalistka public relations, stworzyła brand Mentor Marki. Pionierka mentoringu marki osobistej w biznesie, przeznaczonego dla osób pracujących na własne nazwisko, budujących „personal brand”.


Dorota Wróblewska

Dorota Anna Wróblewska – specjalistka public relations, stworzyła brand Mentor Marki. Pionierka mentoringu marki osobistej w biznesie, przeznaczonego dla osób pracujących na własne nazwisko, budujących „personal brand”.