Poznaj siebie zanim rozpoczniesz zycie publiczne, czyli praktyczne narzędzia do budowy marki osobistej

Opublikowano: 02-05-2018


Czy jesteś właściwym człowiekiem na właściwym miejscu? Budując swoją markę w biznesie musisz wiedzieć, że tak jest. Umiejętne poznanie instrumentu, na którym pracujesz – a jesteś nim Ty sam – ułatwi tę drogę i emocjonalnie i praktycznie, uprawdopodobni realizację zamierzeń. Co może Ci w tym pomóc?

Jest wiele narzędzi na rynku, bezpłatnych, częściowo płatnych lub nawet sporo płatnych, które to ułatwiają.

Do czego służą??

Do „zmierzenia” wszystkiego, co nam jest potrzebne do zbudowania zaplanowanej i przemyślanej naszej marki osobistej.

To, co powinniśmy zrobić, to rozpoznanie na rynku (czyli: w Internecie ha ha) i wybrać te, które mogą pasować do naszych oczekiwań i potrzeb. Są to m.in.:

– narzędzia do określenia typu osobowości np.  test MBTI Myers-Briggs, test Florence Littauer lub chociażby 16personalities – najłatwiej dostępny w necie, darmowy;

– narzędzia do określenia swojego indywidualnego (typowego tylko dla nas) modelu funkcjonowania wzyciu i zawodzie; tu lider jest jeden czyli Insight Discovery™;

– narzędzia do określania predyspozycji i preferencji zawodowych np. test 90 pytań Johna Hollanda;

– narzędzia do badania mocnych stron, w oparciu o które należy kształtować swoją markę i wizerunek publiczny; najbardziej znany test z tego zakresu to StrengthsFinder (płatny, bardzo dobry), definiujący aż 34 cechy, które mogą w różnym stopniu dominować w naszej osobowości jako silne strony, naprawdę warto je sprawdzić jak działają u Ciebie;

– narzędzia do sprecyzowania motywacji, jakie nami kierują. Z doświadczenia wiem, że tu często wyniki sa kompletnym zaskoczeniem (miewamy takie „drivery”, że ho ho…). Bez zrozumienia motywacji i emocji, tęsknot które się za tym kryją, także trudno budować swój branding.

Na koniec wspomnę o najbardziej użytecznym pod kątem budowania marki osobistej / biznesowej / publicznej programie badania swojego potencjału w tym zakresie oraz zrozumienia, jak widzi nas otoczenie. Wynik testu 360° Reach™ to idealny punkt wyjścia do pracy nad tym jak jesteśmy a jak chcemy docelowo być postrzegani. Płatny, dostępny, z tego co wiem, tylko po angielsku.

Zastanawiając się na czym oprzeć budowe swojego silnego, charakterystycznego i unikalnego wizerunku na rynku, warto (w zasadzie: trzeba!) zrobić przynajmniej po jednym teście z każdej z tych kategorii. Nikt nie zna się na tyle, by nie być zdziwionych wynikami. Testy te potrafią odkryć to, czego w sobie nie dostrzegliśmy: potencjał, wart wydobycia, oszlifowania i pokazania światu.

A… JESZCZE POCZCIWY HIPOKRATES! Podział osobowości wg Hipokratesa jest powszechnie znany i każdy z nas z grubsza zna swój typ. Ważne dla budowy marki jest to, że ten tradycyjny podział został twórczo rozwinięty przez współczesnych badaczy osobowości i uzupełniony o tak istotne kwestie jak rodzaje zawodów i sposobów pracy, w których dobrze lub źle odnajdują się poszczególne typy. Innych klasyfikacji osobowości dokonali m.in. John Holland a także (już klasyka, dziś mniej przydatna, dla fanów) Carl Gustav Jung.

Dlaczego to wszystko jest ważne?

„Nie osiąga się pełni poprzez odcinanie części siebie samego, lecz przez integrację przeciwieństw”, żeby tak na koniec powołać się właśnie na C. G. Junga.

Tej zintegrowanej, spójnej (warunek konieczny!) – a przez to wiarygodnej w oczach klientów, odnoszącej sukcesy – marki Wam życzę 🙂 Powodzenia!

I na koniec prośba: jeśli w moim poście znalazłeś wartość dla siebie i oceniasz, że może być istotny także dla innych, proszę zalajkuj i udostępnij! Dziękuję 🙂

Zdjęcie: pixabay.com

Udostępnij: