6 praktycznych narzędzi wspierających budowę marki osobistej

Opublikowano: 17-05-2021


Czy jesteś właściwym człowiekiem na właściwym miejscu? Pracując nad swoją marką w biznesie, musisz być pewien, że tak jest. Pomogą Ci w tym darmowe i płatne narzędzia do budowy spójnej marki osobistej.

Na rynku znajdziesz sporo narzędzi, po które warto sięgnąć, jeśli pracujesz na swoje nazwisko lub dopiero myślisz o świadomej budowie silnej marki osobistej. Możemy podzielić je na trzy kategorie:

  1. Narzędzia, dzięki którym lepiej poznasz siebie.
  2. Takie, które pomogą poznać odbiorców Twojej marki.
  3. Narzędzia, które wykorzystasz w komunikacji swojej marki.

W tym artykule skupimy się na pierwszej kategorii. Jako specjalista marki osobistej wybrałam dla Ciebie sześć typów narzędzi przydatnych w personal brandingu. Służą one do „zmierzenia” tego, co jest potrzebne do zbudowania docelowej, przemyślanej i autentycznej marki osobistej.

Dlaczego do tego zachęcam? Umiejętne poznanie instrumentu, na którym pracujesz – a jesteś nim Ty sam – ułatwi tę drogę emocjonalnie i praktycznie. Uprawdopodobni też realizację zamierzeń.

Poznaj siebie – narzędzia do budowy marki osobistej

Jeśli zastanawiasz się, na czym oprzeć budowę swojego silnego, charakterystycznego i unikalnego wizerunku na rynku, warto (w zasadzie: trzeba!) zrobić przynajmniej po jednym teście z każdej z poniższych kategorii. Nikt nie zna się na tyle, by nie być zdziwionym wynikami. Testy te potrafią odkryć to, czego w sobie nie dostrzegałeś: potencjał wart wydobycia, oszlifowania i pokazania światu.

Poniższe narzędzia są w większości twórczym rozwinięciem podziału osobowości wg Hipokratesa i Carla Gustawa Junga. Ważne dla budowy marki jest to, że współcześni badacze uzupełnili je o tak istotne kwestie, jak rodzaje zawodów i sposobów pracy, w których dobrze lub źle odnajdują się poszczególne typy.

1. Narzędzia do określenia typu osobowości

Test MBTI Myers-Briggs to najbardziej znane narzędzie, które definiuje 16 typów osobowości. Cztery główne kategorie to analitycy, dyplomaci, strażnicy i odkrywcy. Twój typ osobowości zależy od tego, w jaki sposób gromadzisz informacje, czy jesteś ekstrawertykiem czy introwertykiem, czym kierujesz się przy podejmowaniu decyzji oraz jaki masz stosunek do przyszłości.

Najłatwiej dostępną, darmową wersją testu MBTI jest kwestionariusz 16personalities. Jego wypełnienie zajmuje ok. 12 minut. Jeśli wypełniasz test w polskiej wersji językowej, wraz z wynikiem otrzymasz skrócony opis swojego typu osobowości. W wersji angielskiej omówienie jest znacznie bardziej rozbudowane i obejmuje różne sfery życia.

Jako uzupełnienie polecam także test temperamentu Florence Littauer. Kwestionariusz jest twórczym rozwinięciem klasycznego podziału osobowości wg Hipokratesa. Amerykańska autorka wyszczególniła 4 typy: towarzyski sangwinik, perfekcyjny melancholik, energiczny choleryk i spokojny flegmatyk. Darmową wersję testu wraz z wynikami z łatwością znajdziesz w internecie.

 

2. Narzędzia do określania indywidualnego stylu funkcjonowania

Insight Discovery™ to lider w wśród narzędzi, które określają Twój indywidualny model funkcjonowania w życiu i zawodzie.

Za powstaniem tego narzędzia stoi przekonanie, że każdy z nas ma charakterystyczne dla siebie potrzeby i oczekiwania oraz indywidualny styl działania. Jest to narzędzie płatne. Dostęp do Kwestionariusza Preferencji Insight Discovery oraz sesja z konsultantem, na której omówicie Twój indywidualny profil, to koszt kilkuset złotych.

Na oficjalnej stronie możesz zrobić szybki, darmowy test i zobaczyć, jak wygląda przykładowy Profil Indywidualny w wersji podstawowej oraz pełnej.

 

3. Narzędzia do określania predyspozycji i preferencji zawodowych

90 pytań Johna Hollanda to test, który pomoże odkryć Twój typ osobowości zawodowej.

Amerykański psycholog i doradca zawodowy zauważył, że zainteresowania zawodowe odzwierciedlają typ osobowości. Zrozumienie tej zależności oraz cech charakterystycznych każdego z 6 typów pomoże tak zbudować Twoją markę, by była spójna z Twoimi zdolnościami i wartościami. Darmowy kwestionariusz znajdziesz w sieci.

 

4. Narzędzia do badania mocnych stron

Najbardziej znany test z tego zakresu to CliftonStrengths (dawniej StrenghtsFinder) –nazywany także testem Gallupa.

Jest to bardzo dobry, płatny test, który w pełnej wersji definiuje aż 34 cechy, które mogą w różnym stopniu dominować w Twojej osobowości. Naprawdę warto sprawdzić, jakie są Twoje mocne strony i jak działają u Ciebie, by w oparciu o nie kształtować swoją markę i wizerunek publiczny.

Cena pełnej wersji CliftonStrenghtes 34 to ok. 50 dolarów. Dostępna jest także tańsza wersja TOP 5 CliftonStrenghts, dzięki której określisz 5 swoich najważniejszych talentów.

 

5. Narzędzia do sprecyzowania motywacji

Bez zrozumienia motywacji oraz kryjących się za nimi emocji i tęsknot, trudno budować swój branding. Dlatego zachęcam do sprawdzenia, jakie motywacje Tobą kierują. Z doświadczenia wiem, że wyniki często są kompletnym zaskoczeniem.

Możesz posłużyć się np. testem 4 tendencji, który określa, czy do działania motywują Cię zewnętrzne czy wewnętrzne oczekiwania. Według Gretchen Rubin – twórczyni tej metody – ludzie dzielą się na 4 typy: prymusi, obowiązkowi, sceptycy i buntownicy. Test w języku angielskim bezpłatnie zrobisz na stronie autorki.  Wersję w języku polskim bez problemu znajdziesz w sieci.

 

6. Narzędzia do badania potencjału marki osobistej

Na koniec wspomnę o teście 360° Reach™. Jest to najbardziej użyteczny program badania swojego potencjału pod kątem budowania marki osobistej / biznesowej / publicznej. Narzędzie pozwala Ci uzyskać do otoczenia opinie na temat Twoich mocnych i słabych stron w anonimowej ankiecie. Wynik testu 360° Reach™ to idealny punkt wyjścia do pracy nad tym, jak jesteś, a jak chcesz być docelowo postrzegany.

Narzędzie dostępne tylko w języku angielskim. Możesz skorzystać z 15-dniowego darmowego dostępu do programu. Pełna wersja z dostępem na 45 dni i analizą danych w obszernym raporcie jest płatna.

Taką wiedzę możesz też zgromadzić na własną rękę. Wskazówki, jak to zrobić, znajdziesz w artykule „Czym jest marka osobista? I jak sprawdzić, czy już ją masz”.

Jak wykorzystać wyniki testów w personal brandingu?

Dzięki narzędziom do analizy osobowości, mocnych stron, predyspozycji czy ścieżek kariery masz już sporą wiedzę o sobie. Czas na analizę wyników pod kątem budowy marki osobistej. Pomogą Ci w tym poniższe pytania:

  • Które z Twoich cech, predyspozycji, silnych stron są tożsame z tym, jak chcesz być postrzegany? Czy Twoi klienci w referencjach do nich nawiązują?
  • Czy jest coś, co może utrudnić Ci budowanie silnej marki osobistej? Jak możesz wzmocnić te obszary?
  • Jakie widzisz cechy, które pomogą określić unikalne atrybuty Twojej marki?

To dzięki nim w znacznej mierze wyróżnisz się na tle konkurencji.

Zachęcam do sumiennego wykonania tego ćwiczenia. Z doświadczenia wiem, że odpowiedź na trzecie pytanie może czasami sprawiać problemy. Jeśli czujesz, że nie jesteś w stanie samodzielne „wyłowić” odpowiednich informacji, zapraszam na konsultacje dotyczące marki osobistej.

Poznaj siebie, zanim zaczniesz życie publiczne

Autoanaliza jest bardzo ważnym elementem w pracy nad marką osobistą. Dlaczego? Zanim zaczniesz budować, warto wiedzieć, co masz do dyspozycji.

W efekcie Twoja marka osobista będzie bazować na Twoich mocnych stronach i predyspozycjach. Będzie spójna z Twoją osobowością, przekonaniami i wartościami. Będzie wiarygodna i autentyczna. Dzięki temu unikniesz sytuacji, w której odbiorcy Twojej marki zauważą brak spójności między tym, co komunikujesz, a kim jesteś. Takie rysy na Twoim wizerunku oznaczają utracone zaufanie, a to bardzo trudno jest odzyskać.

Zostawiam Cię z cytatem C. G. Junga:

„Nie osiąga się pełni poprzez odcinanie części samego siebie, lecz przez integrację przeciwieństw”.

Zdjęcie: pixabay.com

Udostępnij:
1. Jak zbudować własną mocną markę osobistą?

Pracujesz na swoje nazwisko? Budujesz własną markę? Zwróć się o pomoc do Mentora Marki. Mentoring marki to wsparcie doświadczonego mentora w procesie budowy marki, jej reputacji, wizerunku, rozpoznawalności i sukcesu.

2. W czym pomoże ci Mentor Marki?

Z Mentorem Marki zbudujesz markę osobistą i biznesową. Pomoże Ci zaplanować proces jej budowy pod twoje możliwości i zasoby, przeprowadzi przez proces, wesprze w decyzjach i działaniach, wskaże możliwości rozwoju marki.

3. Kim jest Mentor Marki?

Dorota Anna Wróblewska – specjalistka public relations, stworzyła brand Mentor Marki. Pionierka mentoringu marki osobistej w biznesie, przeznaczonego dla osób pracujących na własne nazwisko, budujących „personal brand”.


Dorota Wróblewska

Dorota Anna Wróblewska – specjalistka public relations, stworzyła brand Mentor Marki. Pionierka mentoringu marki osobistej w biznesie, przeznaczonego dla osób pracujących na własne nazwisko, budujących „personal brand”.