Od czego należy zacząć budowę marki osobistej w biznesie?

Opublikowano: 05-03-2018


Jeśli chcecie budować swoją markę osobistą w kontekście prowadzonego biznesu oto pytanie, które należy sobie zadać jako pierwsze. A moja odpowiedź dla Was brzmi „Jak to od czego? Od końca!”. Wiecie dlaczego?

Powiecie: jak to? Trzeba zacząć od pomysłu, strategii, biznesplanu. Ja na to: też! Ale nie tak prędko. Wyobraź sobie najpierw siebie na końcu tej drogi, którą chcesz przejść. Kim jesteś? Gdzie jesteś? Kiedy tam jesteś? I PO CO tam jesteś? Jeśli nie masz zdefiniowanego gdzie chcesz dojść i dlaczego, nie możesz zacząć budować marki już dziś.

Więc… gdzie chcesz dojść? I czemu to robisz?

Jaka ma być Twoja docelowa marka, meta Twojego sukcesu? Nie jest nią np. „ustabilizowanie firmy”, „zbudowanie zespołu”, „zlecenia na dwa lata do przodu”. Zastanów się najpierw, dlaczego to robisz? Twoje „po co?” jest najważniejsze. Zadawaj sobie pytania i szukaj w głowie odpowiedzi. Gdy ją znajdziesz, ma być ona drogowskazem, towarzyszącym Ci przez całą drogę, szczególnie w chwilach zwątpienia. Gdy już wiesz, po co to robisz i co chcesz dać od siebie innym, organizujesz się i idziesz do przodu. Ta wizja (motywacja i punkt docelowy) jest kluczowa. Dopiero jeśli ją znasz, możesz ruszać dalej.

Budowanie swojej marki osobistej w biznesie to dwa procesy w jednym.

Po pierwsze – dopracuj koncepcję swojego biznesu, by była spójna w każdym elemencie. Strategia wprowadzenia na rynek, pozycjonowania, wyboru kluczowych grup klientów, komunikacji o Twojej ofercie i marce, form marketingu zastosowanych by dotrzeć do klientów. Jeśli prowadzisz firmę od lat, spróbuj ułożyć swoje działanie w formie spisanej strategii (lub ewentualnej zmiany, jeśli uważasz, że Twój biznes tego wymaga). Jeśli zaś masz spisaną, rzuć okiem, czy nie wymaga aktualizacji, odświeżenia. Spisanie jest ważne, bo ujawnia i porządkuje konieczne działania, uwypukla lub podpowiada atrakcyjne cechy marki – a to już bardzo dużo. Jest się na czym oprzeć, by komunikować swoją atrakcyjność (doskonale!) a może i unikalność (najlepiej!). I popatrz na konkurencję. Docelową markę musisz budować tak, by wydobyć – jasne i przejrzyste dla odbiorców – unikalne jej wartości i cechy.

Jeżeli umiesz zdefiniować w jednym zdaniu co jest Twoim biznesem, czym się wyróżniasz i jaką wnosisz wartość do otoczenia – główny przekaz o swojej marce masz już gotowy i znów możesz ruszać dalej.

od kiedy należy zacząć budować markę osobistą

Kto jest gwiazdą, frontmenem, ekspertem i piarowcem w jednym? Ty jesteś frontmenem, więc myśl, działaj i zachowuj się jak frontmen. Jako właściciel marki jesteś jego najważniejszą „twarzą”. Czy już wiesz, jaka ta „twarz” ma być? W aspekcie biznesowym oraz ideowym? Jak i co mówić, gdzie się pokazywać, jak wyglądać, co komunikować ubiorem, co mową ciała, co kompetencjami, gdzie występować i wygłaszać opinie, w czym brać udział a w czym absolutnie nie i co konkretnie każde z tych działań Ci da pod kątem budowania nie tylko biznesu, ale i pożądanego przez Ciebie wizerunku. Czy masz już to przemyślane? Oraz nie tylko przemyślane ale i opracowane, „zbudowane”? Spisane w formie przykazań, koncepcji, czy chociażby konkretnych notatek. Masz osiągnąć synergię Twojego biznesu i Twoich osobistych (budujących rozpoznawalność nazwiska) działań. Niech stanie się ono – w Twoim otoczeniu – synonimem branży, wybranego produktu, niszy rynkowej. Do tego przecież dążysz. Wizja, o której pisałam na początku, w tej drodze Ci pomoże. Naprowadzi na właściwą ścieżkę działań i dodatkowo zmotywuje.

Do tego procesu zaproś mentora. Niech to będzie np. piarowiec z dużym stażem, specjalista w PR korporacyjnym (Corporate PR) i/lub produktowym (Brand PR). Przeprowadzi Cię przez proces i podprowadzi pod sukces. Sukces osiągniesz Ty sam.

Pytania? Komentarze? Chętnie odpowiem.

I na koniec prośba: jeśli w moim poście znalazłeś wartość dla siebie i oceniasz, że może być istotny także dla innych, proszę zalajkuj, skomentuj i udostępnij.  Będzie mi bardzo miło, dziękuję 🙂

Udostępnij: