Kreowanie wizerunku firmy

Opublikowano: 19-06-2022


„Kreowanie wizerunku” kojarzy nam się z czymś dotyczącym budowy odpowiedniego wizerunku, osoby lub firmy. I tym jest – procesem dotyczącym jakiegoś podmiotu. Możemy być nim my sami, marka naszej osobistej działalności lub większego biznesu.

Kiedy powinniśmy pomyśleć o przejściu takiego procesu? Gdy tworzymy swój biznes oraz gdy prowadzimy już taką działalność, a także zawsze, gdy zaczynamy działalność publiczną, wymagającą wzmocnienia swojej rozpoznawalności w środowisku, w którym aktywnie działamy.

Jak kreowanie wizerunku – szczegolnie kreowanie wizerunku firmy – wygląda w praktyce? O co powinniśmy zadbać?

Zrób plan wykreowania wizerunku Twojej firmy

Warto rozpocząć od porządnego planu, przekładającego naszą koncepcję marki firmowej na rzeczywistość. Dobry plan, to plan dostosowany stricte do potrzeb naszego biznesu, dający wytyczne do budowania relacji z klientami, jasno określający wszystkie cechy marki, działania przekładające się na budowę i wzrost jej rozpoznawalności, wreszcie komunikacja o marce firmy do różnych grup odbiorców.  To plan strategiczny i najlepiej długofalowy, obejmujący takie składowe jak cele, konieczne analizy (np. konkurencji, naszych klientów itp.), opis koncepcji, w jaki sposób będziemy budować i wzmacniać rozpoznawalność i dobre skojarzenia z naszą marką firmową; dalej, formy realizacji tego planu, dobór narzędzi marketingowych i komunikacyjnych… Wahasz się, jak to zrobić? Nie musisz tego robić sam, niech Cię wesprze specjalista lub zespół podwykonawców (jeśli masz taką możliwość).

Pomoże Ci ekspert kreowania wizerunku firmy

Zakładasz, że poczytasz trochę w Internecie i spróbujesz wykreować wizerunek swojej firmy na własną rękę? Sens takiego podejścia bywa zwodniczy. Warto skorzystać z co najmniej jednej konsultacji u specjalisty, by ułożyć sobie w głowie priorytety, plan działania, obszary marki firmowej do wypracowania i sposoby jej promocji. Zalety takiej konsultacji są spore. Specjalista od wizerunku czy mentor marki wesprze Cię merytorycznie. Wskaże konieczne punkty do realizacji i ich kolejność, ale także zapewni Ci: spojrzenie z zewnątrz na tworzoną markę oraz konieczną informację zwrotną. Może też zostać inspiratorem, koordynatorem, pierwszym odbiorcą, konsultantem Twoich pomysłów i mentorem, jeśli zdecydujesz się na dłuższą współpracę. A może też sam podjąć się pracy nad wykreowaniem marki Twojej firmy.

Ogarnij, co to znaczy „kreowanie wizerunku twojej firmy”

Co to jest wizerunek i do czego konkretnie się odnosi? Niby proste pytanie, ale co odpowiadający to inna odpowiedź. A wizerunek firmy to suma wrażeń, jakie mają ludzie stykający się z nią. Czyli nie tylko klienci. Dotyczy to całego otoczenia, które zna, kojarzy, zetknęło się z Tobą (oraz Twoimi pracownikami, jeśli ich masz) jako ważnymi składowymi marki Twojej firmy. Dlatego można powiedzieć, że nie ma takiego elementu w biznesie, oznakowanym marką, który nie miałby wpływu na kreowanie jej wizerunku.

Jedną z ról marki jest takie działanie na zewnątrz i wewnątrz firmy, by aktywnie wpływać na swój odbiór w otoczeniu. Zbiór takich działań nie będzie jednak efektywny, jeśli najpierw nie zbudujemy tożsamości marki firmowej. Jest to zespół cech, wartości i innych elementów, które wszystkie razem tworzą jej unikalny charakter, zrozumiały i atrakcyjny dla odbiorców. Ma przyciągać do współpracy, zachęcać do skorzystania z oferty itp.

Elementy kreujące wizerunek firmy

Każdy element od logo przez BOK czy ulotkę z promocją po rozmowę z konsultantem, pracownikiem firmy, tworzy jej wizerunek. Uwaga! Im mniejsza firma, tym łatwiej nad tym zapanować, a w praktyce wygląda to odwrotnie: im mniejsza firma, tym większe braki i większy chaos po stronie budowania wizerunku. O czym więc trzeba koniecznie pamiętać? Poddawać procesowi starannego przemyślenia?

Już identyfikacja wizualna buduje klimat kontaktu z marką firmową, jest często pierwszym elementem, z którym styka się potencjalny klient. Wchodzi w ten sposób – sensualnie – w jej świat. Jeśli więc logo, kolorystyka, liternictwo, układy graficzne są przypadkowe, bo akurat tak zaprojektował równie przypadkowy grafik, to… Nie ma pewności, czy osiągniemy efekt wizerunkowy przekładający się na chęć kontaktu z firmą, skorzystanie z usług, zakup produktu. Podobnie rzecz ma się z komunikacją pozawizualną, czyli treściową marki. Treści informacyjne i marketingowe mogą być napisane przez przypadkową osobę (w przypadku małych firm nawet samego właściciela). Czy jest on specjalistą od komunikacji marketingowej lub public relations? Najczęściej nie, więc lepiej niech wizerunek firmy poprzez publikacje kreuje profesjonalny copywriter, z dobrym piórem i wyczuciem, jak klimat marki firmy oddać przy pomocy słowa.

„Twarz” marki firmy w kreowaniu wizerunku

Warstwa wizualna i słowna są istotne, ale najważniejszym elementem budującym wizerunek i tak jest kontakt człowieka z człowiekiem. Marka firmowa musi mieć konkretną twarz konkretnych reprezentantów. Powołuje się tzw. „twarze marki” właśnie po to, by „kreowały wizerunek” sobą i swoją relacją z firmą. Są to osoby z wewnątrz oraz z zewnątrz organizacji. Ich wizerunek osobisty wpływa na kreowanie jej wizerunku. Ten trend jest obecnie dominujący. Więc: sposób obsługi klienta, rozmowa z nim, zadbanie o jego potrzeby i korzyści, to cały obszar marketingu i komunikacji marketingowej. Właściwie dla marki pomyślany i prowadzony buduje pożądany wizerunek firmy. To samo dotyczy właściciela marki, zarządu, aż po szeregowych pracowników, którzy mają kontakt z klientem lub otoczeniem firmy. Jeśli sięgamy po kogoś, kto swoim autorytetem, popularnością itp. ma wzmacniać wizerunek naszej firmy, bierzmy pod uwagę dwa aspekty. Raz, jej własny wizerunek i osiągnięcia powinny wpisywać się w klimat tego, co chcemy przekazać światu zachęcając do używania naszych produktów lub usług. Dwa, to jest miecz obosieczny, bo jesteśmy zdani na to, co może wydarzyć się z wizerunkiem „ambasadora” na naszą niekorzyść.

Emocje a kreowanie wizerunku firmy

O tym musimy pamiętać zawsze. Nie ma wizerunku marki firmowej bez emocji odbiorcy. To najmocniejszy element ten wizerunek „kreujący”. Spójrzmy na nasz własny stosunek do marek rynkowych. Do każdego „brandu”, jaki jest nam znany na rynku, mamy przecież swój osobisty stosunek: pozytywny, negatywny lub neutralny. Ale mamy. Marketing firmy robi wszystko, by ci neutralnie nastawieni zostali pozytywnymi i aby negatywnych zminimalizować na tyle, na ile się da.

Wrażenia odbiorcy przekładają się na emocje, a emocje na budowanie sobie w głowie właśnie określonego wizerunku. Emocje, o które chodzi twórcom marki firmowej, wywołują też pozostałe elementy marki. Dodatkowe atrybuty, wyróżniające ją spośród konkurencji. Nie chodzi tylko o produkt, ale także działania dodatkowe, opakowanie i dystrybucja, organizacja obsługi klienta i komunikacja z nim, polityka cenowa itp. Także wszystkie działania w imieniu firmy np. działania w obszarze społecznej odpowiedzialności biznesu, charytatywne… Oraz akcje w czasie rzeczywistym np. udział w zbiorowym bojkocie Rosji i i jej biznesu. Jak widać projekt „kreowania wizerunku firmy” poprzez emocje jakie ma odczuwać odbiorca, to potężne i skomplikowane narzędzie marketingowe. Bardzo skuteczne, jeśli się to robi zgodnie ze sztuką: analiza – wnioski – projektowanie – działanie – kontrola – podsumowanie.

A na koniec, warto zapamiętać, że…

Bez silnej motywacji trudno zbudować mocną markę firmową. Podobnie jest z pasją, która wpływa bezpośrednio na aktywne działanie i rozwój marki. Daje nam siłę, pcha nas do przodu, wzmacnia pewność siebie, daje radość z projektowania i wdrażania nowych działań, z których większość przeloży się nam na wykreowanie wizerunku naszej firmy.

Dorota Anna Wróblewska Mentor Marki

Jeśli masz pytania….

napisz do mnie teraz, odpowiem 🙂

Jeśli tekst Ci się spodobał…

fajnie, proszę udostępnij 🙂

Udostępnij:
1. Jak zbudować silną markę osobistą?

Pracujesz na swoje nazwisko? Budujesz własną markę? Zwróć się o pomoc do Mentora Marki. Mentoring marki to wsparcie doświadczonego mentora w procesie budowy marki, jej reputacji, wizerunku, rozpoznawalności i sukcesu.

2. W czym pomoże ci Mentor Marki?

Z Mentorem Marki zbudujesz markę osobistą i biznesową. Pomoże Ci zaplanować proces jej budowy pod twoje możliwości i zasoby, przeprowadzi przez proces, wesprze w decyzjach i działaniach, wskaże możliwości rozwoju marki.

3. Kim jest Mentor Marki?

Dorota Anna Wróblewska – specjalistka public relations, stworzyła brand Mentor Marki. Pionierka mentoringu marki osobistej w biznesie, przeznaczonego dla osób pracujących na własne nazwisko, budujących „personal brand”.


Dorota Wróblewska

Dorota Anna Wróblewska – specjalistka public relations, stworzyła brand Mentor Marki. Pionierka mentoringu marki osobistej w biznesie, przeznaczonego dla osób pracujących na własne nazwisko, budujących „personal brand”.