Jak zwiększyć rozpoznawalność marki przedsiębiorcy? (1)

Opublikowano: 15-05-2022


Co zrobić, by efektywnie zwiększyć rozpoznawalność marki?

Gdy myślimy o rozpoznawalności naszej marki i jej budowaniu, na myśl nasuwa nam się przede wszystkim takie skojarzenie jak promocja. Ale czy budowa rozpoznawalności streszcza się w działaniach promocyjnych? Tylko poniekąd. Nie budując mocy marki w innych obszarach, aktywności promocyjne nie spełnią do końca swojej roli. Będą dryfować lub okażą się nie tak skuteczne, jak byśmy chcieli.

Więc co zrobić, by efektywnie zwiększyć rozpoznawalność marki?

Skupmy się na narzędziach biznesowych…

Dlaczego? Nie tylko komunikacja marketingowa (potocznie zwana promocją) ma wpływ na budowanie rozpoznawalności marki. Wielu przedsiębiorców – szczególnie początkujących –  popełnia błąd lekceważenia tej prawdy starej jak biznes. Podam poniżej przykłady narzędzi czysto biznesowych, które warto wykorzystać pod kątem budowania rozpoznawalności. W ten sposób można wypracować efekt trwalszy niż efekty kampanii promocyjnych.

Spośród przedsiębiorców z MSP niewielu wie, jak polityka kadrowa i kultura organizacji wpływają na kreowanie wizerunku marki oraz jej rozpoznawalność.

Jak zwiększyć rozpoznawalność marki rekrutacją?

Rekrutacja oraz warunki pracy oferowane kandydatom i osobom zatrudnionym.

Na przykład dodatkowe benefity pracownicze, które często opisywane są w Internecie na forach poświęconych rekrutacjom. Szczególnie jeśli są nietypowe, o których warto opowiedzieć tak, by wiralowo rozniosło się tu i ówdzie. Szersze otoczenie dowiaduje się o takich inicjatywach na warsztatach czy konferencjach, w postaci case studies. Sama słuchałam o różnych inicjatywach przy takich okazjach. Np. o dodatkowych bonusach dla osób dojeżdżających do pracy na rowerach, czy rekrutacjach z dodatkowymi punktami za postawę życiową typu „digital nomad”. Także o sprawdzaniu „open mind” u nowego pracownika, chłonnego ciekawych inicjatyw. To było i jest nośne. Po tym poznaje się firmę, dla której to czy tamto jest ważne i wyróżniające. To dobry materiał budujący rozpoznawalność i wyróżnialność w grupach docelowych, o które chodzi (potencjalni pracownicy) oraz odróżnialność (branża, konkurencja).

Komunikacja marketingowa firmy, oparta na takich wątkach, jest w stanie wygenerować wiele treści czy wydarzeń, interesujących dla zainteresowanych. Kreowanie wizerunku firmy bardzo na tym zyska.

jak zwiększyć rozpoznawalność marki - rekrutacja
We are hiring – Jak zwiększyć rozpoznawalność marki

Jak zwiększyć rozpoznawalność marki poprzez employer branding?

Employer branding, czyli w jaki sposób pracodawca buduje swoją markę w oczach zespołu i kandydatów do pracy. Wszystko to, czego doświadczają ludzie w kontakcie z marką idzie w świat. Jako pracodawca (lub pracownik odpowiedzialny za HR i rekrutację) mamy na to wpływ. Potrzebna jest strategia. Po czym nasza marka ma być rozpoznawalna w kręgu osób zainteresowanych pracą, a co firma ma dać pracownikowi, by sam wyróżniał ją spośród innych, w których pracował. Co pracownik ma o niej wiedzieć i mówić? A co kandydat na dane stanowisko, również taki ostatecznie nie zatrudniony, idący dalej, mający za sobą doświadczenie kontaktu z naszą marką? Obaj opowiedzą o niej u nowego pracodawcy, na forach rekrutacyjnych, w luźnych rozmowach ze znajomymi.

To, w jaki sposób to zrobią i czy chętnie będą się dzielić doświadczeniami, dla marki jest bardzo istotne. Oni potrzebują dobrych treści, o których mogliby rozmawiać, a zadaniem firmy, jest ich dostarczenie. Dobre story „jak to pracowało się w firmie X i ona mi dała” jest interesujące dla każdego, kto jej markę kojarzy (lub nie).

Jak zwiększyć rozpoznawalność marki budując i wzmacniając kulturę firmy?

Mówimy o kulturze firmy, z której wynika np. jej kodeks etyczny, normujący zasady współpracy i komunikacji wśród zespołu oraz pomiędzy pracodawcą a zespołem. Kultura firmy to jest zresztą w dzisiejszym biznesie coś, co powinno się wdrożyć bez względu na jej wielkość. Nawet jeśli się ma dwóch czy dziesięciu pracowników, nie należy zapominać o tym, co oni z niej wyniosą. I chodzi tu zarówno o informację o firmie na zewnątrz, jak i o zasady / kulturę pracy, przeniesione do firmy kolejnego zatrudnienia.

Kultura firmy w aspektach: organizacji pracy, sposobów komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej, współpracy zespołu, może być elementem nośnym informacji o firmie. I kreowania wizerunku marki również. Pretekstem do jej opowiedzenia czy opisania. Od pracodawcy zależy, co to będzie i czym pracownik się podzieli na zewnątrz.

Dorota Anna Wróblewska Mentor Marki

Jeśli masz pytania…

napisz do mnie teraz, odpowiem 🙂

Jeśli tekst Ci się podoba…

fajnie, proszę udostępnij 🙂

Udostępnij:
1. Jak zbudować własną mocną markę osobistą?

Pracujesz na swoje nazwisko? Budujesz własną markę? Zwróć się o pomoc do Mentora Marki. Mentoring marki to wsparcie doświadczonego mentora w procesie budowy marki, jej reputacji, wizerunku, rozpoznawalności i sukcesu.

2. W czym pomoże ci Mentor Marki?

Z Mentorem Marki zbudujesz markę osobistą i biznesową. Pomoże Ci zaplanować proces jej budowy pod twoje możliwości i zasoby, przeprowadzi przez proces, wesprze w decyzjach i działaniach, wskaże możliwości rozwoju marki.

3. Kim jest Mentor Marki?

Dorota Anna Wróblewska – specjalistka public relations, stworzyła brand Mentor Marki. Pionierka mentoringu marki osobistej w biznesie, przeznaczonego dla osób pracujących na własne nazwisko, budujących „personal brand”.


Dorota Wróblewska

Dorota Anna Wróblewska – specjalistka public relations, stworzyła brand Mentor Marki. Pionierka mentoringu marki osobistej w biznesie, przeznaczonego dla osób pracujących na własne nazwisko, budujących „personal brand”.