Marka osobista w czasach przewartościowującego się świata

Opublikowano: 19-11-2018


Marka osobista w czasach przewartościowującego się świata.

Żyjąc w czasach kultu osobowości i ekspansywnego ekstrawertyzmu obawiamy się, że nie damy rady. Jak „przebić się” w świecie, premiującym te cechy i wartości, których nam samym brakuje? I co z tym zrobić? Jak wygląda marka osobista we współczesnych czasach?

Celebryci

Obserwujemy rodzimych celebrytów, ludzi z naszego własnego środowiska, którzy potrafią przebić się ponad innych charyzmą, siłą woli, ponadprzeciętną ekspresją. Posiadają silną motywacją do bycia powszechnie „zauważalnym”. Dochodzimy często do wniosku, że nie będziemy w stanie im dorównać, a ponadto sami postrzegamy ich jako mocną markę. Bywa, że stawiamy znak równości pomiędzy silną osobowością a byciem marką osobistą kogoś tam w kręgu, w którym się obracamy. Mylimy te dwa pojęcia.

Przeczytaj także: Czym jest marka osobista?

Wrażenie, jakie robimy na innych

Wrażenie, jakie dana osoba robi na innych, jest mylnie postrzegane i traktowane (często nieumyślnie oczywiście) jako ważniejsze od rzeczywistej wartości jej działań. Jakimi kategoriami oceniamy ludzi postrzeganych jako marki osobiste? Czy jest to niesamowity, fantastyczny, urzekający, pełen „poweru”, wulkan energii, a nawet „równy gość” itp? W takich kategoriach postrzegamy dziś „gwiazdy” naszego środowiska (biznesowego, branżowego czy organizacji, do której należymy). Sprawia to, że na przestrzeganie zasad w biznesie, kodeksu etycznego branży, realne efekty pracy brakuje nam uwagi lub refleksji. Wpływ idoli kreowanych przez media narzuca nam – w sposób nieuświadomiony przez nas i automatyczny – sposób oceny ludzi. Tych, którzy działają w innych niż ci idole obszarach zawodowych, w gospodarce, biznesie, wokół nas.

Marka osobista w czasach przewartościowującego się świata | MentorMarki.pl

Przywództwo

Kto z nas chce budować swoją markę osobistą musi dotknąć i przerobić sobie w głowie temat przywództwa, który pomoże w prowadzeniu biznesu natomiast nie oznacza literalnie, że musimy być przywódcą. Nie każdy, kto prowadzi własną działalność ma do tego predyspozycje i chęci. Powinien jednak mieć świadomość mechanizmów, które za pojęciem leadership (przywództwo) się kryją i móc je twórczo wykorzystać na własne potrzeby. I znów… nie jest to zarażanie entuzjazmem wszystkich dookoła (czy choćby własnych klientów i pracowników), ale odpowiedzialność za nich i powaga w traktowaniu, przekładająca się na dawanie od siebie tyle, by tamci widzieli w tym wartość.

Etyczne wartości

Więc zastanówmy się, czym zastąpimy w naszej ofercie emocjonalny ekshibicjonizm, żywiołowy ekstrawertyzm, narcystyczne mniemanie o sobie powszechnie widocznych, choć niekoniecznie szanowanych ludzi na świeczniku. O szacunek tu m.in. chodzi. Prawdziwa marka osobista nie istnieje bez szacunku ze strony swego otoczenia. Nie da się go zbudować innymi niż bazowanie na tradycyjnych etycznych wartościach metodami.

Jeśli budujesz swoją markę, buduj na punktualności a nie efektownym, zauważalnym spóźnieniu, na dobrej jakości produktu a nie opakowaniu-cudeńku, na rzetelności w kontakcie a nie płytkich relacjach z modnymi „barwnymi ptakami”.

Zdjęcie: pixabay.com

Jeśli podoba Ci się wpis o tym, jaka jest marka osobista w czasach przewartościowującego się świata i uważasz, że może być istotny także dla innych, proszę udostępnij, zalajkuj, podziel się z innymi 🙂

Udostępnij:

Dorota Wróblewska

Dorota Anna Wróblewska – specjalistka public relations, stworzyła brand Mentor Marki. Pionierka mentoringu marki osobistej w biznesie, przeznaczonego dla osób pracujących na własne nazwisko, budujących „personal brand”.