Marki osobiste – influencerzy – celebryci. Jak rozpoznać kto jest kim?

Opublikowano: 07-04-2018


Oto wybrane kategorie – w moim subiektywnym wyborze, gdyż z pewnością jest ich więcej – według których rozpoznajemy, kogo można nazwać marką osobistą, influencerem lub celebrytą. Przydatne do rozwoju własnej kariery…

Wpływ i oddziaływanie społeczne

Budując swoją markę, od razu i stale powinniśmy: uczyć się ten wpływ osiągać (są do tego odpowiednie wzory i lektury), rozumieć potrzeby otoczenia i dokładnie to zapewniać, a także je kształtować. Marka osobista oraz influencer są w stanie „sprzedać” prawie wszystko. Celebryta też może, ale nie to jest celem jego działalności, bardziej wzbudzanie zainteresowania dla zainteresowania, nie muszące się przekładać na wymierny wpływ na ludzi.

Symbol

Bycie symbolem zastrzeżone dla marki osobistej, choć bywają i tacy influencerzy. Niektórzy, jak (np. XIX-wieczny pierwszy dandys Beau Brumell pozostali tylko influencerami, Marilyn Monroe to piękny przykład marki i mistrzyni wpływu, zaś np. Lech Wałęsa jest marką osobistą, ale ani celebrytą ani influencerem.

Sukces (rynkowy)

Bez sukcesu nikt nie zostanie ani marką, ani żadnym z tym typów, choć celebryta może mieć ten sukces ograniczony (znamy tych pierwszo-, drugo- i trzecioligowych) a dla influencera niekoniecznie musi on oznaczać np. pieniądze (dla celebryty z reguły tak). Tylko pełna marka osobista odnosi stuprocentowy sukces na swoim polu, za którym idzie najszerszy wachlarz profitów. Nie byłoby ich gdyby nie….

Reputacja

Bez dobrej reputacji (najlepszej jaką tylko będzie w stanie osiągnąć) marka osobista nie zaistnieje. Dla influencera jest ważna, ale to, co go „sprzedaje innym” to umiejętność wpływu i siła osobowości (cechy doskonałe dla niego ale niewystarczające dla marki). Celebryta w ogóle nie musi mieć dobrej reputacji.

Atrakcyjność

Wspólny wątek dla wszystkich trzech typów, warunek konieczny, ocena przez odbiorców – subiektywna.

Promowanie wartości

Wartości promuje marka i celebryta. Najlepiej by marka osobista bazowała w swojej działalności na ogólnoludzkich cenionych wartościach, komunikowała je jasno i w sposób przemyślany. Celebryta może postępować chaotycznie i nie musi być wzorem cnót. Jego działania i tak zdradzają wartości, którym hołduje. Bywają kontrowersyjne a przecież o to im chodzi.

Rozpoznawalność

Bywa, że marka osobista i influencer są rozpoznawalni głównie w swoim otoczeniu, gronie odbiorców prywatnych lub zawodowych. Celebryta jest znany ogólnie, choć nie każdy wie z czego, gdyż akurat jego z tej trójki nie obowiązuje zasada wizerunkowej spójności.

Korzyść

Ulotna cecha wszystkich typów. Może być odczuwana przez odbiorcę marki osobistej obiektywnie (np. cechy użytkowe produktu, który ona srzedaje) oraz subiektywnie (np. poczucie wspólnoty z grupą mającą kontakt z marką), i to do niego zależy ostatnie zdanie w tej kwestii. Motywacje osób i środowisk pozostających pod wpływem działań influencera krążą wokół przynależności do kręgu wyznawców trendu lub zjawiska, co może być korzyścią. Nawet istnienie celebrytów może dawać korzyść, żyjącej z nich prasie kolowej, eventom, ludziom w emocjach śledzącym ich działania.

A kto byłby według Was tymi trzema typami na raz?

Skoro dotrwałeś do tego miejsca mam prośbę: polub, skomentuj lub udostępnij. Jestem ciekawa Twojego zdania a fanpejdż lubi żyć siłą swoich odbiorców

Zainspirowana pytaniem kolegi, czy znana celebrytka to marka osobista, postanowiłam tę kwestię przemyśleć i podzielić się z Wami. Odchodzę tu nieco od kontekstu biznesowego moich porad, ale – wg promowanej przeze mnie zasady, że uczyć się można na każdym przykładzie – showbiznes, blogosfera, Instagramy itp. mogą rzucić światło na mechanizmy WPŁYWU oraz pomóc rozróżnić wymienione wyżej pojęcia.

Zdjęcie: shutterstock.com

Udostępnij: