Budowa marki osobistej metodą kaizen

Opublikowano: 04-08-2021


Budowa marki osobistej to systematyczna i mrówcza praca. Jak nie stracić zapału i nie pominąć żadnego z elementów? Z pomocą przychodzi kaizen, czyli japońska metoda małych kroczków w dążeniu do celu.

Kaizen to wywodząca się z Japonii filozofia ciągłego doskonalenia i usprawniania za pomocą małych, systematycznych kroków. To właśnie temu podejściu Japończycy zawdzięczali swój sukces gospodarczy po II wojnie światowej. Potem świat podpatrzył i docenił kaizen.

Siłą tej koncepcji jest jej genialna prostota: Skup się na małych usprawnieniach, realizuj je krok po kroku, a doprowadzi Cię to do wielkich zmian.

Dlaczego te małe kroczki są tak ważne?

  • masz nad nimi kontrolę – znacznie łatwiej będzie Ci zrobić jedną małą rzecz (niech to będzie choćby najmniejszy drobiazg) niż mierzyć się od razu z wielkim i trudnym zadaniem,
  • dzięki nim znacznie trudniej o zniechęcenie i porzucenie procesu, który rozpocząłeś
  • często te najdrobniejsze zmiany, które nie wymagają wielkich nakładów energii, czasu i środków, przynoszą największe (i najtrwalsze) rezultaty.

Domyślasz się już, jak metoda kaizen może pomóc Ci w budowie marki osobistej?

Punkt startowy w budowie marki osobistej

Zanim odpowiemy sobie na to pytanie, zróbmy mały krok… wstecz. Przyjrzyjmy się, co dzieje się w momencie, gdy zaczynasz budować własną markę. Może to być marka Twojego nazwiska w życiu zawodowym, marka Twojej firmy (np. gdy prowadzisz JDG) albo marka Twoich publicznych aktywności pozazawodowych (np. działalność pro bono).

Jak zbudować markę firmy? Jak zwiększyć rozpoznawalność marki? Punkt startowy to trudny moment. Napędza Cię chęć działania i emocje, czasem także ambicja. Jednocześnie może hamować Cię obawa przed zmianą i niepewność, czy nowa misja lub nowe zadania się powiodą. Każdy z nas ma w sobie ten wachlarz uczuć i emocji.

Bez względu na to, jakie emocje Ci towarzyszą, musisz skupić się na działaniu. Ale czy na pewno wiesz, co robić? W tym miejscu potrzebna jest strategia, czyli konkretny plan działania.

Budowa marki osobistej metodą Kaizen | Mentormarki.pl
Zdj. Mabel Amber

Bez strategii nie zbudujesz silnej marki osobistej

Dużym walorem strategii marki osobistej – z którego nie zawsze zdajemy sobie sprawę, czy też go nie doceniamy – jest jej budowa.

Plan strategiczny składa się ze zbioru pasujących do siebie elementów, realizowanych krok po kroku. Im lepiej dopasowane do Ciebie i Twojej docelowej marki osobistej, opisane i zaplanowane klocki będą ten plan tworzyć, tym większa szansa na to, że szybko ogarniesz, jak zbudować silną markę osobistą.

Pamiętaj o ważnym założeniu: planujesz, a potem ten plan realizujesz w oparciu o SIEBIE. Co to tak naprawdę znaczy? Strategia powinna wpisywać się w to, jaki jesteś i do czego dążysz. Oto tylko niektóre z całego zbioru pytań, wymagających Twojego namysłu i odpowiedzi:

  • Jak powinna wyglądać Twoja marka docelowa (wymarzona i zamierzona)?
  • Na jakich Twoich osobistych walorach opiera się budowa marki?
  • Co dopiero musisz w sobie zbudować, co uzupełnić, by lepiej tę koncepcję kreowania wizerunku marki wdrożyć w życie?
  • Jaką świadomość marki chcesz zbudować w Twoim otoczeniu, wśród Twoich odbiorców?

Dobieraj elementy (osobiste, produktowe, ofertowe, wizualne, informacyjne itp.), które mają tworzyć markę osobistą, z maksymalnie dużym rozmysłem. Buduj ją precyzyjnie klocek po klocku (idea po idei, element po elemencie, produkt po produkcie) – tak, by wszystkie do siebie pasowały. W ten sposób mniej pasujące ogniwa wypadną lub nie zostaną użyte. Uważność, precyzja, spokój i rozwaga nie pozwolą, byś przeoczył te z nich, które są ważne – a jest to możliwe tylko metodą małych kroków.

Poniżej podaję ćwiczenie, które może pomóc na starcie budowy swojej marki osobistej.

Ćwiczenie: Budowa marki osobistej – zestaw pytań na start

Podczas moich konsultacji dotyczących budowy marki osobistej często słyszę pytanie: „Zerknij na moją stronę / profil na FB / blog / vlog itp. Czy tak powinienem kreować własną markę?”

Mówię wtedy, że budowa marki osobistej nie zaczyna się od założenia profilu czy konta w social mediach. Zaczynamy za to od absolutnie podstawowych pytań, na które nikt za Ciebie nie odpowie:

  • Jakie są Twoje cele?
  • Jaką masz wizję przyszłości?
  • Co chcesz osiągnąć?

W przygotowaniu strategii budowy marki osobistej pomocne będą np. cztery słynne pytania amerykańskiej psychoterapeutki Virginii Satir:

  • Czego chcesz?
  • Skąd będziesz wiedzieć, że to już masz?
  • Co Cię przed tym powstrzymuje?
  • Czego potrzebujesz, żeby to dostać?

Te pytania „na start” są dobre do przemyśleń nawet wtedy, gdy masz już markę. Dlaczego? Budowa marki osobistej to proces, a ten nigdy się nie kończy.

Jak wykorzystać kaizen w budowie marki osobistej?

Gdy masz już przygotowaną strategię budowy swojej marki, pora zadbać o to, by Twój plan nie stał się jedynie zbiorem spisanych punktów, który wyląduje na samym dnie szuflady. Inspiracją do działania niech będzie kaizen – metoda małych kroczków. Zobaczysz, jak systematyczna realizacja założeń przełoży się na osiągnięcie rozpoznawalności i reputacji. Mocne marki osobiste wiedzą, że dzięki tej metodzie łatwiej tę markę zbudować, a potem modyfikować i uzupełniać zgodnie z potrzebą biznesową.

Jak koncepcję kaizen wykorzystać w praktyce? Prześledźmy to punkt po punkcie na przykładzie pozyskiwania i obsługi pierwszego klienta:

  1. Przekonaj do siebie, swojej nowo powstającej marki oraz oferty jednego klienta. Na początek wystarczy jeden, ale ważne, by zrobić to skutecznie.
  2. Skup na nim cały swój wysiłek. Włóż w to najlepsze chęci. Wykorzystaj najlepsze praktyki, jakie znasz. Chodzi o to, by zagwarantować klientowi więcej niż 100% zadowolenia z usługi.
  3. Na podstawie wniosków z tej współpracy zrób z niej wzór i pozyskaj tą metodą następnego klienta. A dopiero później kolejnego.

Takie skupienie na jednej osobie i jej potrzebach wyostrza uwagę i zmysły potrzebne do dedykowania oferty i procesu obsługi klienta. Gdy to przećwiczysz, gdy będziesz mieć to we krwi, łatwiej będzie Ci ogarnąć całą grupę kolejnych klientów i zmniejszyć obawę, czy niczego nie przeoczyłeś.

Filozofia kaizen każe skupiać się na wszystkim i bardzo powoli sunąć do przodu. Takie podejście dobrze sprawdza się w drobiazgowym i sumiennym „szlifowaniu” siebie w życiu publicznym, zawodowym i biznesie; w szlifowaniu swojej oferty, standardów relacji z klientem i z całym otoczeniem.

Czy kaizen w budowie marki osobistej to metoda tylko dla cierpliwych?

I tak, i nie… Jeśli zamiast przygotowania każdego elementu z osobna pójdziesz na żywioł, ogarniając tylko najważniejsze (z Twojego punktu widzenia) aspekty marki, może stać się ona kolosem na glinianych nogach. Potencjalna odbudowa z gruzów zajmie więcej czasu niż sposób pracy nad marką, do którego teraz zachęcam.

Zaliczanie kolejnych wykonanych działań, jeśli równolegle z uwagą przyglądasz się sobie i osiąganym rezultatom (na początku: rezultacikom), daje pewną sumę drobnych sukcesów, które docelowo złożą się na jeden całkiem spory.

W swojej pracy jako mentor marki (czy ekspert marki osobistej) podkreślam, że w budowie marki osobistej drobiazgi i niuanse są tak samo ważne jak idee i rozmach wykonawczy. Jednak bez względu na to, jak bardzo uskrzydlający  byłby cel, do którego dążysz, w 90% czeka Cię mrówcza praca. I właśnie po to właśnie są te małe kroczki.

Udostępnij:
1. Jak zbudować własną mocną markę osobistą?

Pracujesz na swoje nazwisko? Budujesz własną markę? Zwróć się o pomoc do Mentora Marki. Mentoring marki to wsparcie doświadczonego mentora w procesie budowy marki, jej reputacji, wizerunku, rozpoznawalności i sukcesu.

2. W czym pomoże ci Mentor Marki?

Z Mentorem Marki zbudujesz markę osobistą i biznesową. Pomoże Ci zaplanować proces jej budowy pod twoje możliwości i zasoby, przeprowadzi przez proces, wesprze w decyzjach i działaniach, wskaże możliwości rozwoju marki.

3. Kim jest Mentor Marki?

Dorota Anna Wróblewska – specjalistka public relations, stworzyła brand Mentor Marki. Pionierka mentoringu marki osobistej w biznesie, przeznaczonego dla osób pracujących na własne nazwisko, budujących „personal brand”.


Dorota Wróblewska

Dorota Anna Wróblewska – specjalistka public relations, stworzyła brand Mentor Marki. Pionierka mentoringu marki osobistej w biznesie, przeznaczonego dla osób pracujących na własne nazwisko, budujących „personal brand”.