Jak zbudować silną markę osobistą? 4 elementy skutecznego personal brandingu

Opublikowano: 15-07-2021


Co łączy silne marki? Są rozpoznawalne, cieszą się dobrą reputacją, odnoszą sukces, a najmocniejsze stają się wręcz „symbolem”. Jeśli zastanawiasz się,  jak zbudować sobie silną markę osobistą, zwróć uwagę na te cztery ważne aspekty.

Personal branding to proces. Wymaga czasu, przemyślanej strategii, pracy nad sobą, zaangażowania i konsekwencji w działaniu. Ważne, by wiedzieć, jakie są wyznaczniki silnej marki i jak należy nad nimi pracować. Jedne z najważniejszych to: rozpoznawalność, reputacja, sukces, symbol.

Rozpoznawalność ­marki osobistej

Bez rozpoznawalności silna marka osobista nie istnieje. Budowa rozpoznawalności Twojej marki to „must”, skoro dążysz do tego, by być marką pierwszego wyboru w swojej branży lub dziedzinie. A powinieneś być marką pierwszego wyboru, bo inaczej trudno będzie Cię postrzegać jako wyjątkową markę. Szczególnie w odniesieniu do licznej konkurencji na rynku. Dzisiaj równanie bywa często bardzo proste: rozpoznawalność = dobra marka (co nie zawsze jest ze sobą tożsame).

Jeśli Twoi potencjalni klienci/odbiorcy są w stanie skojarzyć konkretny produkt lub usługę, której potrzebują, z marką Twojego biznesu lub Tobą (Twoją marką osobistą) – możesz przyjąć, że droga, którą przyjąłeś do zbudowania rozpoznawalności na rynku, jest właściwa i przynosi rezultaty.

A jeśli tak się nie dzieje? Pora o to zadbać!

Budowanie rozpoznawalności marki osobistej

Budowanie rozpoznawalności marki w świadomości odbiorców to jeden z pierwszych obowiązków nowo powstałego biznesu. Ta sama zasada dotyczy wszystkich, którzy pracują na swoje nazwisko. Marzysz, by być silną i uznaną marką? Przeznacz na to energię i swoje działania ukierunkuj właśnie na tę kwestię. Możesz robić to sam, możesz wziąć mentora, który Cię przez ten proces przeprowadzi.

  • Przemyśl, jakie wartości i działania zbudują Ci rozpoznawalność oraz pożądany przez Ciebie wizerunek w grupach odbiorców, na których Ci zależy?
  • Jakich narzędzi wykorzystywanych w marketingu (w tym komunikacji) powinieneś do tego użyć?

Zadbaj o to, by te narzędzia – zarówno online, jak i offline – były tak dobrane i wykorzystywane, by wspierały pożądany przez Ciebie rodzaj rozpoznawalności.

Bez rozpoznawalności silna marka osobista nie istnieje.

Zwiększenie rozpoznawalności marki

Rozpoznawalność to strategia, konsekwencja, stała obecność, przypominanie. Nie musisz być od razu szeroko znany. Twoim priorytetem na starcie powinna być rozpoznawalność w tych kręgach, do których chciałbyś się „sprzedawać” w pierwszej kolejności.

Zacznij od grupy klientów, których już miałeś chociaż raz lub którzy są na wyciągnięcie ręki.

Następnie swoje działania adresuj do szerszego grona, tj. grupy kolejnego wyboru. Powinieneś mieć ją zdefiniowaną już wcześniej, na etapie opracowywania strategii marki osobistej.

Kolejny krok to dotarcie do następnej grupy osób. I tak dalej…

Budowa silnej marki osobistej – kiedy staję się rozpoznawalny?

Po nieznane sobie marki ludzie sięgają w dwóch przypadkach: z polecenia lub z ciekawości (gdy z danej kategorii produktu, usługi korzystają po raz pierwszy). Obie sytuacje to pole do popisu dla Ciebie.

Pracuj tak, by osoby, które już sięgną po Twój produkt lub usługę, polecały Cię z przekonaniem i by przy Tobie zostały. Jednym słowem: buduj więź, przede wszystkim emocjonalną. Odbiorca musi markę lubić, fascynować się nią, a wręcz jej pożądać 😉

Możesz w tym miejscu zadać pytanie: „A jeśli mam dużo odbiorców/klientów i stabilną pozycję na rynku? Czy już jestem rozpoznawalną marką?”

Rozpoznawalność to publiczna obecność, która wykracza poza prostą zależność od liczby klientów i przychodów z działalności. To zestaw osobistych działań (opartych na marketingu, CSR, PR itp.), które utrwalą Twój (personal) brand. Gdzie? W świadomości tych, na których Ci biznesowo zależy oraz tych, którzy ogólnie powinni o Tobie usłyszeć.

Ważne!

Dbanie o rozpoznawalność nigdy się nie kończy. Wymaga ciągłej stymulacji, aktywności i nowych pomysłów. Inaczej pokona Cię Twoja własna rutyna, wszechobecny szum informacyjny i ta podstępna, nadaktywna konkurencja.

Reputacja – kolejny element budowy własnego silnego brandu

Reputacja w biznesie, a więc i w pracy nad własną marką, jest wszystkim. W budowaniu swojej osobistej reputacji nie chodzi tylko o to, by być rozpoznawalnym. Chodzi o to, by Twój odbiorca miał swój zdefiniowany, jasny, emocjonalny, a w tych emocjach maksymalnie pozytywny stosunek do Ciebie. A także do Twojej oferty i wszystkich aspektów Twojej obecności na rynku.

Reputacja a wizerunek

Dziś, gdy marketing rekomendacyjny, marketing szeptany i inne formy bezpośredniego oddziaływania marketingowego rozwijają się najszybciej, to właśnie bitwa na opinie, reputację, rozgłos i pamięć przynosi wymierne efekty biznesowe.

Tym, co najcenniejsze w marce, nie jest wcale jej rola funkcjonalna, ale wizerunek i obietnica. To reputacja jest tym, co decyduje o  sile marki albo nawet o jej „być albo nie być”.

Reputacja jest tym, co decyduje o sile marki osobistej

Kapitał reputacji

Reputacja to najważniejszy kapitał marki osobistej. Miarą kapitału, jaki udało Ci się zgromadzić, jest m.in. odpowiedź „tak” na pytania:

Warto pamiętać, że biznesie – w przeciwieństwie do show-biznesu – liczy się tylko dobra reputacja. Jej spadek zazwyczaj oznacza ogromne kłopoty. Bywa, że konsekwencją jest upadek, dewaluacja, a nawet zniszczenie danych podmiotów jako marek osobistych.

Zarządzanie reputacją

Reputację swojej marki budujesz m.in. poprzez wykorzystanie rozpoznawalności. W głowie Twojego klienta (i każdego potencjalnego odbiorcy) na zasłyszaną nazwę Twojej marki lub Twojego nazwiska musi pojawić się zbiór skojarzeń, w jaki zarówno Ty, jak i on ją postrzegacie. Nad tym zbiorem skojarzeń musisz popracować, odpowiednio go ułożyć, a potem wypromować.

W budowaniu marki zwróć zatem uwagę na kilka aspektów:

  • Reputację buduje nie tylko oferta i obsługa klienta.
  • Reputację budujesz, a następnie mądrze nią zarządzasz wobec każdej osoby, z jaką masz kontakt. To nie tylko klient, ale też partnerzy biznesowi, współpracownicy, dostawcy, a nawet kurier odbierający od Ciebie paczki do wysłania.

Na reputację składa się m.in. całokształt tego, co robisz na rynku. Każde publiczne wystąpienie, akcja charytatywna, pomoc okolicznościowa, sposób, w jaki rozmawiasz przez telefon i nawiązujesz kontakty na Facebooku czy LinkedInieTo także treści, jakie zamieszczasz mediach społecznościowych.

Jako osoba zajmująca się mentoringiem marki, obserwuję jedną zasadę: PR nie zadziała, jeśli deklarowane wartości marki nie pokryją się z jej reputacją w oczach ogółu.

Budując biznes, równolegle buduj reputację. W przeciwnym wypadku ten kluczowy element silnej marki osobistej – jeśli już uda Ci się ją zbudować – zamieni się w miecz obosieczny.

Sukces – trzeci wyznacznik silnej marki osobistej

Sukces, czyli powodzenie, to kolejny etap w procesie budowania marki osobistej. Ważne, by określić, czym jest on dla Ciebie. Jak napisał w XIX w. Josh Billings, amerykański komik i humorysta:

„Rozważ przykład znaczka pocztowego synu. Zabezpiecza on swój sukces przez zdolność do przyklejenia się do jednej rzeczy i trwania przy niej, aż dotrze tam, gdzie ma dojść”.

Definiowania własnego sukcesu można, a nawet trzeba się nauczyć. Będziesz wtedy wiedzieć, co dla Ciebie oznacza to pojęcie. Czy wiesz, czym sukces jest dla Ciebie, jak go mierzyć i do którego punktu musisz dojść, by uznać, że to jest już to, o co Ci chodziło.

Polecam proste ćwiczenie, po które często sięgam podczas konsultacji dotyczących marki osobistej. Wyobraź sobie moment/sytuację, gdy wreszcie – po drodze pełnej trudów i wyrzeczeń – Twoje plany się spełnią i nastanie czas zbierania owoców. Im więcej konkretów zobaczysz i nazwiesz, tym lepiej. Obraz, który zagości w Twojej głowie, to wizualizacja sukcesu, o który może Ci chodzić. A skoro już się „wyświetlił”, jesteś w stanie go sobie „zaprogramować”.

Sukces, czyli powodzenie to ważny etap w personal brandingu

Sukces – przygotuj strategię i ułatw sobie drogę

Pozostaje jeszcze plan realizacji, czyli droga. Droga budowania Twojej osobistej marki lub marki Twojej firmy. Gdy już zdefiniujesz, czym będzie Twój sukces, łatwiej opracujesz drogę, która Cię do niego doprowadzi.

Jeśli zrobisz to w taki sposób – od ogółu do szczegółu – stworzysz plan konsekwentny i spójny. Nie koncentruj się na poszczególnych krokach, jeśli nie masz jeszcze strategii ogólnej. Można porównać ją do szerokiego parasola, pod którym mieszczą się działania taktyczne i wykorzystanie poszczególnych narzędzi.

Kto określa sukces: ja czy inni?

Sukces to inaczej realizacja zamierzeń, które planujesz. Powinieneś z tego czerpać satysfakcję i różnorakie korzyści, o które Ci w życiu chodzi. Ale w odniesieniu do publicznego powodzenia marki – to jeszcze nie wszystko.

W przypadku personal brandingu o tym, czy jesteś postrzegany jako „marka”, decyduje opinia otoczenia. To ludzie mówią: „Wow, cieszysz się powodzeniem”. Jeśli więc chcesz być postrzegany jako silna marka osobista lub biznesowa:

  • w swoich działaniach biznesowo-marketingowych kieruj się opinią oraz informacją zwrotną od otoczenia,
  • dzień po dniu aktywnie na tę opinię wpływaj.

Nie będziesz silną marką osobistą, jeśli nie będziesz postrzegany publicznie jako człowiek-marka.

Personal branding i sukces – co mówią najwięksi?

  • Ludzi sukcesu cechuje m.in. to, że wybierają wyłącznie takie posady i przyjmują tylko te zlecenia, które umożliwiają im wykazanie się pełnią posiadanych umiejętności. Odmawiają robienia rzeczy, jakich nie lubią albo na których szczególnie się nie znają. (Brian Tracy)
  • Sukces wydaje się być w dużej mierze kwestią wytrwania, gdy inni rezygnują. (William Feather)
  • Sukces jest zdolnością do przejścia od jednej porażki do drugiej bez utraty entuzjazmu. (Winston Churchill)
  • Gdyby ludzie wiedzieli, jak ciężko pracowałem, aby osiągnąć swe mistrzostwo, wcale nie wydawałoby im się tak cudowne. (Michał Anioł)
  • Zawsze słuchaj ekspertów. Powiedzą Ci, co jest niemożliwe i dlaczego. A potem po prostu zrób to. (Robert Heinlein)

A więc… po prostu zrób to!

Symbol – najwyższy poziom silnej marki osobistej

Jabłko to… firma Apple? Syrenka to… Warszawa? Egipt to… piramidy? Taki właśnie proces skojarzeniowy wykorzystują silne marki.

Pierwsze skojarzenie ustawia nam w głowie myślenie na temat danego podmiotu czy marki. Świadomość tej prawidłowości jest istotna w kontekście marki osobistej i budowania marki firmy.

Jeśli jesteś postrzegany jako symbol biznesu, branży lub dziedziny, w której się specjalizujesz, osiągnąłeś „Olimp” budowania swojej marki. Bycie symbolem to zwieńczenie długiej drogi do celu.

Sfinks i piramidy są symbolem Egiptu

Wybierz atrybut swojej marki

W kontekście symbolu warto przemyśleć dwa pytania.

  • Jaki atrybut będzie przyświecał Twojemu publicznemu działaniu/biznesowi?

Pomyśl o czymś, co z jednej strony wspomoże, ociepli, dookreśli Twój wizerunek, uczyni go sympatycznym, charakterystycznym, unikalnym i rozpoznawalnym.

  • Jak zaprojektujesz swoją drogę ku wypromowaniu własnej marki, by stać się symbolem w swojej dziedzinie?

Symbolem, to znaczy skojarzeniem, na dźwięk lub widok którego otoczenie nie będzie miało wątpliwości, że chodzi właśnie o Ciebie.

Czym może być symbol?

Tak naprawdę nie ma tu ograniczeń. Weź jednak pod uwagę kilka czynników:

  • skojarzenia w głowach odbiorców muszą być pozytywne,
  • symbol musi scharakteryzować Cię dokładnie w taki sposób, w jaki chcesz się pozycjonować i prezentować publicznie,
  • silny symbol powinien kojarzyć się tak jednoznacznie jak piramida i Sfinks.

Symbol może odzwierciedlać wartości marki, budować skojarzenia, wrażenia i emocje jej odbiorców/klientów. Pamiętaj, że możesz użyć go w identyfikacji wizualnej (np. umieścić w logo) czy w komunikacji z klientami. Symbol wieńczy ­– a zarazem wspiera – rozpoznawalność Twojej osobistej marki. Wykorzystaj go na wiele twórczych sposobów w swoim personal brandingu.

Zdjęcia: pixabay.com

Udostępnij:
1. Jak zbudować własną mocną markę osobistą?

Pracujesz na swoje nazwisko? Budujesz własną markę? Zwróć się o pomoc do Mentora Marki. Mentoring marki to wsparcie doświadczonego mentora w procesie budowy marki, jej reputacji, wizerunku, rozpoznawalności i sukcesu.

2. W czym pomoże ci Mentor Marki?

Z Mentorem Marki zbudujesz markę osobistą i biznesową. Pomoże Ci zaplanować proces jej budowy pod twoje możliwości i zasoby, przeprowadzi przez proces, wesprze w decyzjach i działaniach, wskaże możliwości rozwoju marki.

3. Kim jest Mentor Marki?

Dorota Anna Wróblewska – specjalistka public relations, stworzyła brand Mentor Marki. Pionierka mentoringu marki osobistej w biznesie, przeznaczonego dla osób pracujących na własne nazwisko, budujących „personal brand”.


Dorota Wróblewska

Dorota Anna Wróblewska – specjalistka public relations, stworzyła brand Mentor Marki. Pionierka mentoringu marki osobistej w biznesie, przeznaczonego dla osób pracujących na własne nazwisko, budujących „personal brand”.