Jak świadomie budować silną markę osobistą. Świadomie? Czyli jak? (1)

Opublikowano: 12-12-2021


Zapewne mieliście taką sytuację…

Poznajecie osobę znaną i podziwianą w Waszym środowisku, o której mieliście jakieś wyobrażenie, na podstawie tego, co było dla Was dostępne na jej temat. Wy również ją „znacie” i podziwiacie. Wykorzystujecie więc okazję do rozmowy i po fakcie mierzycie się z dziwnym odczuciem, że coś jest nie tak. Być może nie do końca wiadomo co, ale dysonans poznawczy jest. I zostaje, jako główne wrażenie ze spotkania. Dlaczego? Jak zbudować silną markę osobistą?

Niespójność marki osobistej takiej osoby może być tu odpowiedzią. Wkrada się wtedy, gdy działania i interakcje z innymi nie oddają do końca tego, co o takiej „marce” komunikują np. media (gdy jest osobą publiczną) lub np. social media (gdy sama zajmuje się swoją promocją i wizerunkiem). Niezgodność ta, to nie jest jeszcze żaden kryzys, ale pierwszy kamyczek do lawiny, gdy prawdziwy wizerunkowy kryzys wybuchnie. Jeśli więc budujemy to, czym jest nasza marka osobista, jako nasz kapitał i podstawa biznesu, róbmy to świadomie.

Okej. Co to znaczy „świadome budowanie” marki osobistej?

jak zbudować silną markę osobistą
Know The Rules – Jak świadomie zbudować silną markę osobistą

Po pierwsze, skierujmy naszą uwagę na siebie samych. Wiem, codziennie to robimy, ale w świadomym budowaniu marki osobistej chodzi o to, by zanalizować się bardzo dokładnie. Jeśli mamy chęć i fundusze – zróbmy testy talentów, osobowości, mocnych i słabych stron, odporności psychicznej i inne, które uznamy za pożądane. Jeśli nie mamy – autoanaliza innymi metodami i tak jest konieczna. Wg mojej kwerendy istnieje przynajmniej 40 elementów w nas samych, które trzeba by zanalizować i przemyśleć a potem zadecydować, jak z tego wszystkiego wyłonić zbiór kluczowych aspektów, w tym tożsamości i  wykreowania wizerunku marki.

Nie mówiąc o tym, ile uważności powinniśmy poświęcić naszym odbiorcom i środowisku, w którym żyjemy. To po drugie. Człowiek pochłonięty sobą, zatrzymany na tym etapie, silną marką osobistą nie zostanie. Przestań w końcu szlifować siebie i skup się na tym, bez czego budowa marki osobistej nie ma sensu, tj. na ludziach, którzy Ciebie, Twojej marki potrzebują. To jest ten moment, gdy uświadamiasz sobie, że rozmowa z odbiorcą – taka, o jakiej wspomniałam na początku – buduje nam wizerunek, nie do końca od nas zależny. Wizerunek, to ten aspekt marki, który odbiorca widzi i ocenia. Bez tej naszej należytej uważności w budowaniu prawdziwej, nie pozorowanej, relacji z innymi, nie tylko dysonans poznawczy (potencjalnego) klienta gwarantowany. Gdy nasza marka nie jest wyczulona na emocje, potrzeby i zmiany, znika z rynku, bo nikt jej nie potrzebuje. Marketing tu nie zagra, bo mało kto pamięta, że jego sukces oparty jest na równowadze popytu i podaży.

Przeczytaj także: Czym jest marka osobista?

Inne ważne zasady świadomego budowania marki osobistej?

Trzecia rzecz to uważność skierowana na faktyczne efekty naszych działań. W wymiarze biznesowym, finansowym, wizerunkowym, komunikacyjnym. Przemyślana i staranna komunikacja, dostosowana do relacji my i odbiorca, przekłada się na wizerunek. Wizerunek oceniany jako autentyczny i spójny przekłada się na sprzedaż i finanse, te zaś na biznes jako taki. A żeby on szedł w sposób dla nas satysfakcjonujący, a także rozwijał się,  konieczne jest to coś po czwarte…

A konkretnie świadoma uważność na zwrotną informację i równie świadome zmierzenie się z nią. To bardzo istotne, by zwiększyć rozpoznawalność marki. Tu niby znów mówimy o odbiorcy i rynku, ale także o naszym nastawieniu. Oraz umiejętności przekucia feedbacku na nowe okazje biznesowe, nie mówiąc o komunikacji. Marka osobista funkcjonuje w ruchu i karmi się zmianą. Kto to rozumie – korzysta.

Ale i uważność okaże się skuteczna tylko wtedy, gdy obejmie wszystkie obszary naszego bycia i działania istotne dla zbudowania marki osobistej. Świadoma uważność ma za swój cel i efekt konsekwencję oraz spójność, które są jednymi z najważniejszych atutów marki. Wnioski wyciągane z tego na bieżąco pomagają je budować i umacniać, a tego każda marka osobista potrzebuje do sukcesu i wzrastania. Jak kania dżdżu, a nawet bardziej.

Cdn.

Dorota Mentor Marki

Udostępnij:

Dorota Wróblewska

Dorota Anna Wróblewska – specjalistka public relations, stworzyła brand Mentor Marki. Pionierka mentoringu marki osobistej w biznesie, przeznaczonego dla osób pracujących na własne nazwisko, budujących „personal brand”.